آســمـــــونِ کـریـــمـهـــ

پایگاه فرهنگی در نبرد سایبری

آســمـــــونِ کـریـــمـهـــ

پایگاه فرهنگی در نبرد سایبری

آســمـــــونِ کـریـــمـهـــ

شیعه باید مدرن ترین شیوه های تبلیغ را برای رساندن پیام حق خود به دیگران مورد استفاده قرار دهد.
امام خامنه ای

آخرین نظرات
پیوندها

بی‌شک تصوف زائیده‌ی مسلک و تفکری است که از راه مستقیم اسلام و آموزه‌هایش منحرف شده و این معنا را در رفتار و گفتار پیروان صاحب‌نامش به خوبی می‌توان مشاهده نمود. برای اثبات این مطلب حتی می‌توان به کتب خود تصوف هم مراجعه کرد و اعترافات تلخ ایشان را در باره‌ی مشی ناپسند برخی از دراویش دید که در میان ایشان دانه درشت‌های مشهور هم به چشم می‌خورند.



دین اسلام دین کاملی است و آموزه‌هایش به هیچ عنوان زمینه ساز سوء استفاده‌ی افراد برای رسیدن به امیال شخصی نیست. احکام و مناسک اسلام به قدری روشن و شفاف است که اگر از صراط حق آن، قدمی کج گذاشته شود با خط قرمزهای شارع مقدس مواجه خواهد بود و برای این‌که خطایی صورت نگیرد امر و نهی‌ها توسط بزرگان دین و معصومین (علیهم السلام) صادر گردیده است.

اما نحله‌های انحرافی این ویژگی را نداشته و هر کسی از راه رسید، به هر صورتی خود را کسی دانسته و با ارائه‌ی راهی جدید، خود را مبدع و داناتر از دیگران معرفی می‌کند، که دقیقاً این قضیه را در بحث عرفان‌های کاذب و مدعیان دروغین مشاهده می‌کنیم.

تصوف نیز به دلیل انحرافی بودن از این قاعده مستثنی نیست و برخی از بزرگان آن به این حقیقت تلخ اشاره کرده‌اند. یحیی باخرزی می‌نویسد: این‌ها را قومی فاجر و فاسق که به مجرد دعوی درین راه در آمده‌اند، نی صورت طاعت و ادب این طایفه دارند و نی حقیقت. این طایفه به‌جهت لقمه‌ی آماده‌ی خانقاه‌ها و رباط‌ها یا به به‌جهت دریوزه‌ی درها و بازارها تا چیزی شان بدهند به لباس این قوم در آمده‌اند. همه کاهلان مست‌اند عاجز که نه دین دارند و نه همت و نه مروت. خود را به زیّ مشایخ آراسته‌اند و جامه‌ها کوتاه کرده و سماع و بنگ و زندقه و کلمات هذیان از خود استخراج کرده را عبادت و سلوک و روش تصوّر کرده و از غایت شرّ طویت[۱] و بدی عقیدت طالب بی‌ریشان شده[۲] و عشاق نام کرده و به‌جهت صحبت با ایشان همه روز با یکدیگر در افتاده. این‌ها اهل خدا و اهل فقر نیستند. این‌ها آن طایفه‌اند که خدای می‌فرماید: الَّذِینَ اتَّخَذُوا دِینَهُمْ لَهْوًا وَلَعِبًا[۳] همانان که دین خود را سرگرمی و بازیچه گرفتند. هیچ مسلمانی باید که در این روزگار به ایشان اقتدا نکند و به شیخی که این‌ها را جمع کند و در این اعمال روا دارد و منع نکند هم اقتدا نکند.[۴]  

یحیی باخرزی صوفی صاحب‌نام قرن هشتم در اعترافی تلخ، از واقعیات موجود در اعمال صوفیانه دم می‌زند و به درستی زبان به اعتراض می‌گشاید و گدایی کردن و دریوزگی، سماع، استعمال مواد مخدّر و روان‌گردان، شطح‌گویی و شاهدبازی را به شدت مورد انتقاد قرار می‌دهد. او به خوبی می‌داند که تیرهای انتقادش قلب رفتارهای بزرگان تصوف، چون حلاج‌ها و بایزیدها به دلیل شطحیات‌شان و حداد نیشابوری‌ها به خاطر دریوزگی‌شان و اوحدالدین کرمانی‌ها و ابوحلمان دمشقی‌ها و غزالی‌ها به علت معروفیت در شاهدبازی[۵] و مولوی‌ها به سبب رقص و سماع‌شان[۶] را خواهد شکافت، اما چاره‌ای جز اعتراف و اعتراض به این رفتارهای غیر اسلامی و ضد دینی نمی‌بیند.

تصوف مسلک و مشربی است که از قِبل انحراف آن از مسیر آموزه‌های صحیح، هر گونه خطایی از مریدانش سر زده که آن را به نام دین و عرفان و عشق و شطح توجیه و تریج کرده‌اند.

منابع:

۱- تغییر مسیر
۲- پسران و امردان
۳- سوره اعراف – آیه ٥١
۴- فصوص الآداب، یحیی باخرزی ص ۱۱۴
۵- شاهدبازی بعضی از سران صوفیه به شکلی بوده که نوشته‌اند: احمد غزالی در پیش خوب‌رویان سجده می‌کرد و اوحدالدین کرمانی با خوب‌رویان سر و سرّی داشت و در غلبه‌ی وجد، سینه بر سینه‌ی آنان می‌نهاد و حکایت او با پسر خلیفه، مشهور است و فخرالدین عراقی به دنبال پسری زیبا چهره از عراق به هند رفت (کلیات عراقی، مقدمه، ص۴۹ و ۵۰)
۶- روزبهان بغلی شیرازی می گوید : در مجمع سماع به جهت ترویج قلوب، به سه چیز احتیاج است : روایح طیبه، وجه صبیح(صورت زیبا) و صوت ملیح. (اوراد الاحباب/ص۲۰۷)

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۳/۰۳/۳۱
  • ۱۹۹۷ نمایش
  • علی سلیمانی

نظرات (۱)

سلام [گل]

امام على علیه السلام فرمودند:

«ما اَصْعَبَ اِکْتِسابَ الْفَضائِلِ وَ اَیْسَرَ اِتْلافَها»

فضائل اخلاقى و صفات پسندیده چه به سختى به دست مى آیند و چه آسان از دست مى روند.
شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحدید، ج20، ص 259، ح38
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی