آســمـــــونِ کـریـــمـهـــ

پایگاه فرهنگی در نبرد سایبری

آســمـــــونِ کـریـــمـهـــ

پایگاه فرهنگی در نبرد سایبری

آســمـــــونِ کـریـــمـهـــ

شیعه باید مدرن ترین شیوه های تبلیغ را برای رساندن پیام حق خود به دیگران مورد استفاده قرار دهد.
امام خامنه ای

آخرین نظرات
پیوندها

به گزارش خبرگزاری فارس، در آخرین بخش از نخستین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم که با محوریت موضوع اقتصاد برگزار شد، مجری برنامه با نشان دادن 8 تصویر، نظر نامزدها درباره آنها را جویا شد.

تصویر اول؛ مکانیزه‌کردن کشاورزی

سیدمحمد غرضی: کشاوری و تراکتور و برداشت؛ بیچاره آن کشاورزی که اینجا را کشت کرده و گندمی کاشته که دولت 750 تومان و عراقی 1200 تومان می خرد.

محمدباقر قالیباف: یک بخش سرمایه‌گذاری و کشاورزی با وجود تکنولوژی و امکانات لازم را نشان می دهد و بخش دیگر هم محیط زیست را نشان می دهد که اولویت مکانیزه‌کردن کشاورزی را مدنظر قرار می دهد.

علی اکبر ولایتی: مکانیزه‌کردن کشاورزی است که حتماً از ضرورت‌هاست. 

سعید جلیلی: نشان می دهد که یک بخش از ظرفیت کشور ما استفاده شده که این می تواند در همه مناطق و زمین های کشاورزی تکثیر شود.

حدادعادل: ایران سرزنده را نشان می دهد که امیدوارم همیشه خرم و شاداب باشد و به ما یادآوری می کند که می توانیم زمین های کوچک کشاورزان را از طریق تعاونی ها قابل کشت ماشینی کنیم.

محمدرضا عارف: مکانیزه کردن کشاورزی را برای افزایش بهره‌وری و تجمیع زمین نشان می دهد.

محسن رضایی: برداشت در هر هکتار گندم دیم زیر 2 تن است و معمولا ما در تبلیغات حداقل ها را نشان می دهیم که خوب است و کاری که باید انجام شود، کم‌تر نشان می دهیم. باید کشاورزی سنتی را تبدیل به کشاورزی پیشرفته کرد تا درآمد در هر هکتار را واقعا افزایش دهیم.

حسن روحانی: برای توان رقابت و بهره‌وری بیشتر، راهی جز اینکه از فناوری های نوین در کشاورزی و مکانیزه‌کردن آن استفاده کنیم، نداریم.

تصویر دوم؛ مسکن مهر

قالیباف: در بحث مسکن باید موضوعاتی چون تکنولوژی و زیرساخت‌ها و ارزان قیمیتی و کیفیت و جلوگیری از و تراکم و معماری اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

ولایتی: انبوه‌سازی بی هویتی است که معلوم نیست کجاست؟ متاسفانه شهرهای ما به واسطه رعایت صرفه جویی و تراکم‌های بیش از حد، هویت ایرانی و اسلامی خود را از دست داده‌اند که باید اصلاح شود.

جلیلی: تأمین مسکن باید متناسب با فرهنگ و معماری و نیازهای بومی باشد که متاسفانه بعضا اینگونه نیست.

حدادعادل: از اینکه مردم ما صاحب مسکن می شوند خوشحالم اما اگر تصویر امام و رهبری روی ساختمان نبود، معلوم نمی شد به کدام کشور تعلق دارد و هویت معماری ندارد که اسف‌بار است.

عارف: انبوه‌سازی مسکن روشی برای پاسخگویی به یکی از نیازهای اصلی مردم است اما متاسفانه در این مجموعه، هویت معماری ایرانی و اسلامی وجود ندارد.

رضایی: با صحبت‌های دوستان موافقم اما قرار بود شورایعالی انقلاب فرهنگی نباید معماری اسلامی - ایرانی را تبین کند؛ جناب آقای حداد و دوستانی که عضو آنجا هستند باید در این زمینه اقدام می کردند که نیاز نباشد برای نشان دادن هویت یک سازه از تصویر رهبری استفاده کنیم. معماری باید اسلامی و ایرانی باشد اما چنین موضوعی وجود ندارد و شورایعالی انقلاب فرهنگی باید ضوابط ان را اعلام و نظارت هم کند در غیر این صورت فقط انتقاد کردن از کار دیگرانی که جزو وظایف ما بوده، فایده‌ای ندارد.

واکنش حدادعادل به نظر رضایی: مجمع تشخیص مصلحت هم در این زمینه بی تقصیر نیست!

روحانی: تولید انبوه مسکن ارزان‌ قیمت یک ضرورت است در شرایط کشور ما اما باید یادمان باشد که خوابگاه نباید درست کنیم، باید شهرک با همه لوازم و امکانات درست کنیم تا مردم به راحتی در آن سکونت و زندگی کنند.

غرضی: در بحث انبو‌سازی مسکن دو پدیده شوم پشت آن می بینیم؛ یکی اینکه پول هایی که در این حوزه هزینه شده، بخشی از تورم را با خود آورده و باعث تولید فقر می شود و دیگر اینکه ساختمانی که باید 100 سال عمر کند، می بنیم که باید ظرف 20 - 30 سال دیگر باید آن را نوسازی کرد که دلم می سوزد.

تصویر سوم؛ ترافیک

ولایتی: تراکم ترافیک بلایی است که به جان شهرهای بزرگ ما افتاده و اگر درست آسیب‌شناسی شود، راه علاج آن اینست که وسائل حمل و نقل عمومی بخصوص مترو را افزایش دهیم تا دچار تراکم ترافیک و آلودگی هوا نشویم.

جلیلی: الگویی از توسعه غیر متوازن است.

حدادعادل: تا وقتی تولید خودرو به شیوه فعلی ادامه داشته باشد، رفت و آمد در خیابان ها اصلاح نخواهد شد.

عارف: مشکل ترافیکی تهران و آلودگی هواست که متاسفانه دستگاه‌های ذیربط هیچ اقدامی برای حل آنها نکرده‌اند و مرتب به هم پاسکاری می کنند.

رضایی: محیط زیست در ایران به شدت در آستانه تخریب است که یکی از عوامل آن آلودگی هوا و ترافیک است؛ محیط زیست ما در 11 استان جنوبی دارای غبار وحشتناکی است و دریاچه ارومیه هم با مشکل مواجه است که باید آنها را هم مورد توجه قرار داد چون ایران فقط تهران نیست. باید فکر جدی برای محیط زیست کشور کنیم.

روحانی: اتلاف وقت؛ اتلاف انرژی؛ آلودگی محیط زیست. راه حل آنست که امکانات حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم.

غرضی: شهر غیر قابل سکونت؛ گرفتاری؛ از بین رفتن اموال مردم و پول بنزین و همه گرفتاری ها با هم و مهم‌تر از همه وقت مردم. خدا به ما رحم کند با این کارهایی که کردیم!

قالیباف: آلودگی هوا؛ آلودگی صوتی، هدر دادن جان و روان مردم... البته بگذارید توضیحی درباره صحبت‌های آقای عارف هم ارائه کنم؛ ما در زمان دولت اصلاحات که ایشان معاون اول بودند، بنده فرمانده ناجا بودم، 18 ماه پشت در دولت در دو جلسه با مدیریت خود ایشان ماندیم که معلوم کنند که متولی حفظ محیط زیست و رسیدگی به آلودگی هوا کیست و همین الان هم مسئولی برای این کار وجود ندارد و کارها یا بی صاحبند یا چند صاحبه!

پاسخ عارف به سخنان قالیباف: در دولت اصلاحات آقای قالیباف فرمانده نیروی انتظامی بودند و آقای احمدی نژاد شهردار؛ شهرداری می گفت ناجا مسئولیت دارد و ناجا می گفت شهرداری و بعد همه به گردن دولت می انداختند. خوشبختانه آقای قالیباف آمدند شهرداری و آقای احمدی نژاد رئیس جمهور شدند و هنوز هم هیچ اتفاقی نیفتاد!

واکنش مجدد قالیباف به سخن عارف: حرف من اینست که رئیس دولت مسئول تصمیم‌گیری برای تعیین متولی کارهاست که کارها بی صاحب نماند اما هم در آن دولت و هم در این دولت بی صاحب است و بخش هایی چون شهرداری و نیروی انتظامی نمی توانند در این خصوص تصمیم گیری کنند؛ دولت صاحب داشته باشد تکلیف همه روشن است.

تصویر چهارم؛ یک کشتی تجاری

جلیلی: یکی از ظرفیت‌های بسیار بزرگ برای شکوفایی کشور دریاهاست که اگر به آن توجه لازم شود، شاید بتوانیم حجم قابل توجهی از درآمد را برای کشور کسب کنیم.

حدادعادل: اگر کالایی که بار این کشتی است صادرات باشد، خوشحالم اما اگر واردات باشد، نگرانم.

عارف: خوشبخاته ظرفیت کشتیرانی کشور ظرفیت خوبی است و من هم آرزوی آقای دکتر حداد را دارم که انشاءالله مسیر این کشتی به سمت خارج کشور باشد که کالاهای ما را به کشورهای دیگر ببرد.

رضایی: ما 150 هزار دریانورد و بیش از 3 هزار شناور داریم اما متاسفانه از ظرفیت اکثر آنها استفاده نمی شود و اکثر کشتی های ما در تنگه هرمز نمی توانند به بنادر دیگر بروند و همچنین ورود کشتی ها برای صادرات نفت ما به دلیل مشکل بیمه، با مشکل مواجه است. این تصویر می تواند نمادی از دولت آینده باشد که کاری کنیم که وضعیت اسف‌بار امروز را به تناژهای بیشتر از این و برای صادرات کشور تبدیل کنیم.

روحانی: این تصویر می گوید بهترین و ارزان ترین مسیر حمل و نقل دریاست اما به دلیل تحریم و فشار با مشکل موجه شده که دولت آینده باید سریعاً برای آن تدبیری بیاندیشد.

غرضی: ما ساحل دریا خیلی داریم و اشتغال از دریا و استفاده از مواهب آن باید نهادینه شود که متاسفانه استفاده از این موهبت الهی مغفول مانده است و دلم می خواهد عقب‌افتادگی در این حوزه را جبران کنیم.

قالیباف: حمل و نقل دریایی یک حمل و نقل پاک، ارزان و مطمئن و توجه به یک سیاست خارجی در حوزه دیپلماسی اقتصادی به خاطر مرزهای آبی را نشان می دهد که امیدوارم بار آن فارغ از صادرات یا واردت بودن آن منطبق با سیاست‌های رشد اقتصادی باشد نه قاچاق.

ولایتی: کشتی راحت‌ترین و ارزان ترین وسیله حمل و نقل است که ما برای صادرات و واردات کالا از آن استفاده می کنیم در حالی که می‌توان با ایجاد زیرساخت‌ها، برای حمل و نقل مسافر هم از آن استفاده کرد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی